АУКЦІОН (аукціонний ринок) (лат. auctio — продаж з торгів) — продаж з публічних торгів) — спеціально організований та періодично діючий у відповідному місці ринок, на якому шляхом публічних торгів у заздалегідь обумовлений час проводиться продаж товарів, які переходять у власність покупця, що запропонував найвищу ціну. Напр. А. представляє спосіб продажу об’єктів нерухомого та іншого майна (напр. як спосіб приватизації, примусового розпродажу конфіскованого майна чи майна банкрутів, незатребуваного в установлений термін від транспортних і складських організацій тощо), деяких товарів (предмети мистецтва, антикваріату, окремих тварин та ін.). Підприємства фармацевтичної галузі використовують А. як спосіб придбання об’єктів нерухомого майна (напр. будівель, земельних ділянок), унікального обладнання чи меблів, старовинних професійних видань, конфіскованого майна, майна банкрутів тощо. Державні судові та виконавчі органи можуть використовувати А. для розпродажу майна ФП (чи аптечних підприємств) банкрутів, конфіскованого за рішенням суду майна суб’єктів діяльності. До проведення А. товар спочатку виставляють для огляду (ознайомлення) можливими покупцями. Існує декілька видів торгів: погоджений (з оголошенням мінімальної ціни продавця), німий (ціни оголошує продавець, а участь покупців у торзі здійснюється жестами), зі зниженням ціни (започатковується явно завищена ціна), заочний (з поданням заявок у закритих конвертах). Аукціонні товари сортуються за однаковою якістю в партії (лоти), схожі за якістю лоти групуються в більші партії і стринги. Від кожного лота і стринга відбирають представницькі зразки. Кожному лоту і стрингу присвоюють номери, які зазначаються в аукціонних каталогах. Перед початком А. потенційні покупці розглядають товари і відзначають номери лотів і стрингів, що їх зацікавили. Під час торгу оголошуються номери лотів і стрингів, що виставлені на продаж. Процес продажу товарів з А. веде аукціоніст із асистентами. Прийняття рішення аукціоніст підтверджує ударом молотка. У формі А. може проводитись і біржова торгівля (напр. якщо існує значний розрив між попитом та пропозицією, якщо на ринкову ціну впливає велика кількість факторів або умови функціонування ринку постійно змінюються). Форми організації торгівлі залежать від стану відповідного ринку (глибина, ширина, кон’юнктура). А., що характеризується конкуренцією з однієї сторони ринку (продавця чи покупця), називається простим А.: при підвищенні ціни (конкурують між собою покупці) його називають англ., якщо ціни знижуються (конкурують між собою продавці) — голландським, а коли ціна встановлюється на підставі поданих заявок — А. «наосліп». У подвійному А. (конкурують між собою як продавці, так і покупці) виділяють «залповий» А. (онкольний ринок) та безперервний А. За технікою проведення торгу А. може бути голосовим або усним (А. вигуків), напівусним, напівписьмовим, а також А. на основі книги замовлень, табло або «натовп».
Закон України «Про товарну біржу»; Закон України «Про цінні папери і фондову біржу»; УСЕ. Універсальний словник-енциклопедія / Гол. ред. ради чл.-кор. НАНУ М. Попович. — К. — Львів, 2001; Цивільний кодекс України; Господарський кодекс України.