КОНТЕЙНЕР (англ. соntаіnеr < соntаіn — уміщувати) — стандартна ємність, що служить для безтарного перевезення вантажів різними видами транспорту. К. — знімна частина (кузов) транспортних засобів (автомобілів, вагонів, суден, літаків та ін.), пристосована для механізованого навантаження, вивантаження і перевантаження з одного виду транспорту на ін. Розміри і ємність К. відповідають вантажності та габаритам транспортних засобів. Уперше у світі К. були застосовані в Росії в 1889 р. К. одержали поширення, оскільки дозволили створити систему перевезення вантажів різними видами транспорту. За призначенням К. поділяються на універсальні, спеціалізовані та спеціальні. Універсальні К. можуть бути використані для перевезення будь-яких вантажів у різному пакуванні; спеціалізовані — для штучних, сипких або рідких вантажів (напр. будівельних матеріалів, хімічних речовин, харчових продуктів та ін.); спеціальні — тільки для певного вантажу, що транспортується в особливих умовах (напр. у космосі, під водою і т.п.). К. мають ємність (вантажність) 1,25; 2,5; 5; 10; 20 і 30 т. Найбільш поширені 5-тонні К., найбільш відповідної вантажності основних вантажопідіймальних машин і транспортних засобів, зручні в експлуатації та економічні. Перспективне створення К. зі спеціальними захоплювачами — спредерами. Основні вимоги до усіх К. — збереження перевізних вантажів, повне використання вантажності транспортних засобів. К. м’які — так звані великі мішки ємністю 1–2 т, у яких перевозять насипні вантажі. Вони бувають одно- і багаторазового використання. Також К. — кріогенна посудина, резервуар, автоцистерна, балон, група балонів або кожне інше пакування, що контактує з медичним газом; К. — полімерна упаковка, що використовується для зберігання і транспортування ЛП (таблеток, капсул, гранул тощо), субстанцій, допоміжних речовин і т.п.
Дерибас А.Т., Коган Л.А. Контрейлеры и крупнотоннажные контейнеры. — М., 1962; Контейнерные перевозки: В кн.: Взаимодействие разных видов транспорта и контейнерные перевозки. — М., 1971.