ШТРИХ-КОД — номер, що наносять на товар або його упаковку у вигляді штрихового машинозчитуваного символу. Ш.-к. є одним із засобів автоматичної ідентифікації товару, до яких належать також засоби цифрової, магнітної, радіочастотної, звукової й візуальної ідентифікації (магнітна картка, радіочастотна бірка й т.п.). Ш.-к. на цей час — найпоширеніший і найбільш оптимальний метод предметно-кількісного обліку товару. Особливості роздрібного продажу ЛП викладені в правилах зберігання й реалізації ліків, правилах відпуску за рецептами, які накладають специфічні обмеження на бізнес-процеси в аптеках. У розвинених країнах ЛП обов’язково кодуються для їхньої безпомилкової ідентифікації. У США, напр., обов’язковим для ЛП є код NDC (National Drug Code), який обов’язково вказується на етикетці. У Німеччині для цього використовується семирозрядний Центральний фармацевтичний номер (ЦФН). У скандинавських країнах законодавством передбачена Єдина система класифікації NPN (Nordic Product Number), що визначає порядок, за яким фармацевтична продукція нумерується організаціями «Norwegian Medical Depot» й «Nordic Health Authorities». Для кодування застосовується код EAN («European Article Numbering»), адаптований до місцевих вимог контролю якості ЛП. В Україні прийнята ціла низка законодавчих актів, які визначають термін й порядок штрихового кодування товарів, а також правила впровадження штрихового кодування товарів у сфері торгівлі, у т.ч. фармацевтичної продукції й виробів медичного призначення. Для експортованих товарів обов’язкове маркування штрих-кодами було встановлено 01.01.1997 р.; маркування нових товарів, вироблених в Україні, — 01.01.1998 р.; маркування всіх інших товарів кодами EAN — 01.01.1999 р. Відповідно до чинних нормативно-правових документів України, Міжнародної асоціації товарної нумерації (EAN-International) маркування товарів Ш.-к. EAN у нашій країні здійснюється Асоціацією товарної нумерації України (див. Асоціація «ЄАН–Україна»). У нашій країні використовують 3 види кодування: внутрішнє, зовнішнє (міжнародне) і штрихове. Внутрішнє здійснюється за галузевим класифікатором ЛЗ і виробів медичного призначення (ГК ЛЗ ВМП). З метою охоплення всієї номенклатури медичної продукції, що наявна в аптечній мережі, і поліпшення контролю інформації, яка вводиться, в галузевому класифікаторі всю продукцію розподілено на 98 груп. Кожній групі відведено 1000 номерів, остання сотня яких — для імпортних товарів. У ГК ЛЗ ВМП код продукції семизначний: 0 00000 0. Зовнішнє кодування здійснюється за товарною номенклатурою зовнішньоекономічної діяльності, яка є інструментом її державного регулювання і сприяє вдосконаленню і виконанню поточних та перспективних завдань. Ш.к. — комбінація послідовно розміщених паралельних штрихів і проміжків між ними, розміри та розташування яких встановлені певними правилами, призначена для автоматизованої ідентифікації товару та іншої інформації.
Принципи штрихового кодування ліків побудовані таким чином, що дають можливість: 1) ідентифікувати окремі найменування ЛП за формою випуску й дозування; 2) одержувати інформацію про його реєстраційний статус, найменування і країну-виробника, перелік серій цього найменування, заборонених до реалізації й медичного застосування в Україні, і підстави цієї заборони; 3) формувати умови відпуску ЛП, особливості умов зберігання, контролю ввезення в Україну, а також програм лабораторних досліджень окремих груп ЛП, контролю якості на державному й на рівні окремих суб’єктів господарювання і т.п. Ш.-к. не дає гарантій якості, а може характеризувати його лише безпосередньо. Наявність на товарі Ш.-к. свідчить про те, що фірма-виробник є членом Міжнародної асоціації товарної нумерації (EAN International), тобто якоюсь мірою гарантується відповідна європейська якість продукції. Ш.-к. є своєрідним сертифікатом якості й закордонним паспортом товару. Для виробника процедура маркування практично не підвищує ні вартості товару, не збільшує час його виробництва й відвантаження. Інформацію про продукцію, що промаркована етикетками зі штриховими кодами, можна багаторазово зчитувати: при прийманні, переміщенні, відпуску, інвентаризації. Переваги впровадження методу штрихового кодування очевидні, тому що разом із програмою автоматизації обліку дозволяють у будь-який момент мати інформацію про наявність або відсутність препарату в торговельному залі чи на складі; знати точну кількість залишків по кожному препарату й спрощувати процедуру інвентаризації (можна проводити переоблік, не закриваючи аптеку й не припиняючи продажу); здійснювати аналіз обігу ЛП за групами і за окремими товарними одиницями; вчасно планувати їх закупівлю, відслідковуючи мінімальні залишки; виявляти нерентабельні й слабо затребувані препарати, виключати продаж фальсифікованих товарів і т.п. Існують міжнародні, національні й локальні коди. При нанесенні Ш.-к. безпосередньо на продукцію або її внутрішню упаковку застосовують символи Міжнародної асоціації товарної нумерації EAN: EAN-8, EAN-13, EAN-14, а також американські універсальні товарні коди — UPC. Скорочені коди мають малогабаритні товари (ЛП, сигарети, жувальна гумка й т.п.), розмір яких не дозволяє наносити повні (13-значні) номери. За структурою Ш.-к. розрізняють: дискретні (знаки, розділені міжзначними інтервалами); безперервні (знаки-роздільники відсутні); двонаправлені (можна зчитувати у двох напрямках — ліворуч-праворуч і праворуч-ліворуч). Носієм інформації в Ш.-к. є відносна ширина темних і світлих смуг. Ліворуч і праворуч символ Ш.-к. обмежений 2 штрихами — знаками початку й кінця символу (кінцеві знаки). Крім цього, він ділиться на 2 половини центральними обмежниками (роз’єднувальний знак). Ліворуч проставляються коди країни і виробника, а праворуч — код товару і контрольний код. Напр., код 4823012500100 включає: перші 2–3 цифри — код національної організації, де був зареєстрований і виданий Ш.-к. Так, діапазон від 00 до 13 зарезервований за США, 500 — за Великобританією, 482 — за Україною і т.п. (таблиця). Потім 5 цифр — ідентифікаційний номер підприємства-виробника. Наступні 5 цифр привласнюються безпосередньо самим підприємством товару з урахуванням його споживчих властивостей (розмірів, оформлення, пакування тощо). Остання цифра — контрольне число, вживається для перевірки правильності зчитування Ш.к. сканером. Інформацію зчитує світловий промінь. Чорні штрихи поглинають світло, а білі проміжки його відбивають.
Таблиця. Префікси до кодів національних організацій EAN
00–13 | США і Канада | 690–691 | Китай |
30–37 | Франція | 70 | Норвегія |
380 | Болгарія | 729 | Ізраїль |
383 | Словенія | 73 | Швеція |
385 | Хорватія | 740–745 | Гватемала, Сальвадор, Гондурас, Нікарагуа, Коста-Рика, Панама |
387 | Боснія-Герцеговина | 746 | Домініканська Республіка |
400–440 | Німеччина | 750 | Мексика |
45–49 | Японія | 759 | Венесуела |
460–469 | Росія | 76 | Швейцарія |
471 | Тайвань | 770 | Колумбія |
474 | Естонія | 773 | Уругвай |
475 | Латвія | 775 | Перу |
477 | Литва | 777 | Болівія |
479 | Шрі-Ланка | 779 | Аргентина |
480 | Філіппіни | 780 | Чилі |
482 | Україна | 784 | Парагвай |
484 | Молдова | 786 | Еквадор |
489 | Гонконг | 789 | Бразилія |
500 | Великобританія | 80–83 | Італія |
520 | Греція | 84 | Іспанія |
529 | Кіпр | 850 | Куба |
531 | Македонія | 858 | Словаччина |
535 | Мальта | 859 | Чехія |
539 | Ірландія | 860 | Югославія |
540 | Бельгія, Люксембург | 869 | Туреччина |
560 | Португалія | 87 | Нідерланди |
569 | Ісландія | 880 | Південна Корея |
57 | Данія | 886 | Таїланд |
590 | Польща | 888 | Сінгапур |
594 | Румунія | 890 | Індія |
599 | Угорщина | 893 | В’єтнам |
600–601 | Південно-Африканська Республіка | 899 | Індонезія |
611 | Марокко | 90–91 | Австрія |
613 | Алжир | 93 | Австралія |
619 | Туніс | 94 | Нова Зеландія |
64 | Фінляндія | 997 | Періодичні видання (ISSN) |
Сучасні Ш.-к. дозволяють вести процес сканування під будь-яким кутом, причому ідентифікуватися може як весь код повністю, так і за складовими частинами. Ймовірність правильного зчитування з першого разу становить близько 99%, що свідчить про досить високу надійність цієї технології. Мінімально можливі розміри коду — 21,0 × 30,0 мм; максимальні — 52,5 × 74,6. При цьому допуск на ширину штриха, що друкує, змінюється у 8 разів. Колір штрихів може бути чорним, синім, темно-зеленим або темно-коричневим; рекомендується також застосовувати білі кольори. Червоні й жовті тони для друкування штрихів застосовувати не можна, тому що вони не розрізняються сканером. Розміщають Ш.-к., як правило, на задній стінці упаковки в правому нижньому куті, на відстані не менше 20 мм від країв. Поверхня упаковки при цьому повинна бути абсолютно рівною, без перфорації, рисунків і т.д. При використанні м’яких упаковок (пакетів з полімерних матеріалів) для нанесення Ш.-к. обирають таке місце, на якому штрихи будуть паралельні днищу упаковки. На кожній упаковці розміщають лише один код EAN або UPC, однак якщо товар зареєстрований у двох асоціаціях, на протилежних кінцях упаковки наносять 2 коди. Застосування різних стандартів EAN/UCC створює очевидні переваги в галузі логістики, знижує витрати на паперову роботу, скорочує час між замовленням і доставкою продукції, підвищує точність розрахунків і підсилює контроль за всім ланцюжком процесів транспортування, зберігання й реалізації товарів. Таким чином, знання цих найпростіших правил Ш.-к. може захистити споживача від придбання підробки.
Сьогодні при випуску ЛП пропонується використовувати голографічні спеціальні захисні знаки (ГСЗЗ). Використання голограми — це засіб припинення спроб обману, підробки, фальсифікації документів; підвищення надійності й збереження матеріальних цінностей, що неодмінно позначиться на зростанні довіри населення до товарів та послуг, захищених від підробок і зловживань.
ДСТУ 3144–95 — 3148–95. Коди та кодування інформації. Штрихове кодування; Павлов В.І., Мишко О.В., Опьонов І.В., Павліха Н.В. Основи стандартизації, сертифікації та ідентифікації товарів. — К., 2004.